Prinsjesdag 2026
Het kabinet Jetten heeft op Prinsjesdag de begroting en plannen voor 2027 en verdere jaren aangeboden aan de Tweede Kamer. Onderdeel van dat pakket is het Belastingplan 2027 waarin de nodige fiscale maatregelen worden voorgesteld. Graag informeren wij u over een greep uit de wijzigingen die u kunt verwachten, mits het parlement nog wijzigingen aanbrengt bij de behandeling.
Vooraf
Doordat de coalitiepartijen geen meerderheid hebben in zowel Tweede als Eerste Kamer en naarstig gezocht wordt naar samenwerking, is de kans zeer reëel dat sommige plannen sneuvelen of nog flink wijzigen voordat zij tot wetgeving verworden. Winstwaarschuwing: let dus op dat plannen verre van definitief zijn. Op 12 november 2026 stemt de Tweede Kamer over het Belastingplan. Wij volgen de actuele ontwikkelingen en berichten u zodra er nieuws is.
Inkomstenbelasting – box 1 algemeen
Ter compensatie voor lagere zorgpremies worden de tarieven in de eerste schijf en tweede schijf met 0,48% en 0,60% verhoogd. Het grensbedrag voor de hoogste schijf blijft ongewijzigd € 78.426. Er komt een vrijheidsbijdrage om de stijging van defensiekosten te dekken in de vorm van beperkte toepassing van de tabelcorrectiefactor (minder inflatiecorrectie). De arbeidskorting stijgt van € 5.685 in 2026 naar maximaal € 5.929 in 2027.
De aftrek reiskosten is met terugwerkende kracht naar 1 januari 2026 verhoogd van 23 cent naar 25 cent per kilometer – deze maatregel was al eerder goedgekeurd en bekendgemaakt.*
De aftrek van specifieke zorgkosten wordt per 1 januari 2028 afgeschaft. De daaraan gekoppelde tegemoetkoming specifieke zorgkosten (TSZ) vervalt dan ook. Er wordt gewerkt aan gerichte compensatie voor mensen die kosten maken voor ziekte of invaliditeit.
Inkomstenbelasting – zelfstandigen
Het kabinet stelt voor de startersaftrek per 1 januari 2027 te laten dalen van € 2.123 naar € 10 en volledig te laten vervallen per 1 januari 2028 omdat volledige afschaffing per 2027 niet uitvoerbaar is. Er komt geen overgangsrecht.
De startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid vervalt per 1 januari 2029. Daarnaast wordt de meewerk- en stakingsaftrek versoberd en later afgeschaft. De stakingsaftrek gaat omlaag van € 3.630 naar € 908 vanaf 1 januari 2027 en stopt in 2030.
De versobering van de zelfstandigenaftrek zoals die jaren geleden is ingezet, gaat door zoals beoogd. Dat betekent dat de zelfstandigenaftrek in 2027 maximaal € 900 is.*
Inkomstenbelasting – box 2
Er zijn geen wijzigingen voorgesteld in box 2. Het huidige schijvensysteem blijft in stand: tot een bedrag van € 68.843 per persoon is 24,5% verschuldigd en 31% over het inkomen daarboven. Deze grens wordt jaarlijks geïndexeerd. Het grensbedrag voor 2027 is nog niet bekend. U kunt erop rekenen dat dit circa € 70.000 wordt, wat betekent dat fiscaal partners tot € 140.000 per jaar tegen het lage tarief kunnen uitkeren.
De Wet excessief lenen blijft ongewijzigd: de grens van € 500.000 blijft onder voorwaarden gelden voor schulden bij de eigen BV exclusief eigenwoningschulden. Er wordt wel reparatiewetgeving voorgesteld waarbij de samenloop vererfd aanmerkelijk belang en excessief lenen worden uitgesloten van elkaar. Het zogenaamde overlijdensdividend kan niet worden gecombineerd met de schuldengrens. Dit voorkomt ook mogelijke toekomstige dubbele belastingheffing.
Inkomstenbelasting – box 3
Het in de Eerste Kamer aangehouden wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 kent nog geen oplossing. Het kabinet schuift een besluit over aanpassingen een half jaar door naar de Voorjaarsnota 2027. Dit betekent dat de invoering per 2028 nog verder onder druk komt te staan. Invoering van een vernieuwde vermogenswinstbelasting in box 3 zal nog even duren. Dat betekent dat de combinatie van het huidige forfaitaire stelsel en de tegenbewijsregeling werkelijk rendement voorlopig blijft bestaan.
Loonbelasting & auto’s
De youngtimerregeling – een verlaagde bijtelling op oudere auto’s van de zaak – krijgt een geleidelijker verhogingspad. Eerder was bepaald de leeftijdsgrens van 16 jaar te verhogen naar 25 jaar met ingang van 2027. Die forse verhoging wordt teruggedraaid en in plaats daarvan stijgt de leeftijdgrens naar 17 jaar per 2027 en vervolgens naar 20 jaar per 2028. Voor auto’s die al voor 31 december 2025 onder de regeling vielen, geldt overgangsrecht.
Vanaf 2029 komt er een zogenaamde greentimerregeling: een nieuwe korting in de bijtelling voor oudere elektrische auto’s. Elektrische auto’s van 5 tot 8 jaar oud krijgen gedurende (maximaal) 3 jaar een verlaagd bijtellingstarief van 14%. De regeling gaat gelden van 2029 tot en met 2032.
Vorig jaar is bepaald dat vanaf 2027 inhoudingsplichtigen een pseudo-eindheffing van 12% verschuldigd zijn over de grondslag voor de bijtelling privégebruik betalen voor werknemers die een niet volledig emissievrije auto van de zaak ter beschikking hebben. Voor auto’s die vóór 2027 zijn verstrekt, geldt een overgangstermijn tot 2030.*
Uit een evaluatie van de werkkostenregeling volgde dat de vrijstelling personeelskorting op eigen producten niet effectief zou zijn. Deze vrijstelling voor het geven van maximaal 20% korting op branche-eigen producten aan werknemers wordt derhalve afgeschaft per 1 januari 2027. Werkgevers zullen dergelijke kortingen voortaan als belast loon moeten aanmerken of in de vrije ruimte laten vallen.
Vennootschapsbelasting
Naast de nodige technische wijzigingen, zijn er geen grote wijzigingen in de breedte voor de vennootschapsbelasting te benoemen. Zo blijven de tariefschijven ongewijzigd: 19% over de eerste € 200.000 winst, daarboven 25,8%.
Wel wordt uitvoering gegevens aan een oordeel van de Hoge Raad over het bewijsvermoeden bij de bedrijfsfusie en splitsing. Daarvoor geldt nu nog wanneer de betrokken aandelen binnen drie jaar worden verkocht worden, ervan uit wordt gegaan dat er geen zakelijke redenen waren voor de herstructurering. Dit onzakelijkheidsvermoeden zal worden geschrapt.
Verder stijgt het aftrekpercentage van de energie-investeringsaftrek (EIA) van 40% naar 45,5% met ingang van 2027. Investeren in energiebesparende bedrijfsmiddelen wordt daarmee fiscaal aantrekkelijker.
De innovatiebox kende jarenlang een forfaitaire regeling waarbij het maximale bedrag € 25.000 was. Dat bedrag wordt per 1 januari 2027 verhoogd naar € 100.000 om de regeling aantrekkelijker te maken voor innovatieve mkb-ondernemingen.
Omzetbelasting
In 2026 is ondanks veel weerstand een brede groep aan goederen en diensten van het lage btw-tarief van 9% naar het hoge btw-tarief van 21% overgeheveld.*
Er wordt nog een stap gezet op het gebied van sierteelt: onder meer snijbloemen, kamer- en tuinplanten, bloembollen en kerstbomen vallen met ingang van 1 januari 2028 onder het hoge btw-tarief. Datzelfde geldt voor ballonvaarten.
Overdrachtsbelasting
In 2026 is een differentiatie in de wet aangebracht voor de overdrachtsbelasting tussen zelf-bewoonde (2%) en niet zelf-bewoonde woningen (8%).*
Per 1 januari 2027 wordt voor laatstgenoemde categorie het tarief verlaagd naar 7%.
Overige belastingen
- Anders dan verwacht zijn er geen wijzigingen aangekondigd in de schenk- en erfbelasting. In de Voorjaarsnota 2026 was aangekondigd de constructie van schenkingen op papier aan te pakken, daarover is dus geen nieuws.
- De motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto’s is voor de periode van 1 juli 2026 t/m 31 december 2026 verlaagd naar nihil. Daarnaast is voor dezelfde periode voor ondernemers met bestelauto’s een 50%-verlaging doorgevoerd.*
- Door de inwerkingtreding van de Wet vereenvoudigde partnerbegrip toeslagen per 1 januari 2027 worden samengestelde gezinnen en ex-partners niet langer onbedoeld elkaars partner voor toeslagen. Voor de inkomstenbelasting blijft het partnerbegrip voor nu ongewijzigd.*
- De aftoppingsgrens voor pensioengevend loon blijft bevroren op € 137.800 voor de jaren 2027 t/m 2032. Over inkomen boven deze grens kan geen fiscaal gefaciliteerd pensioen of lijfrente worden opgebouwd.
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen over hoe de maatregelen voor u uitwerken, neem dan gerust contact op met uw relatiebeheerder.
*Met het sterretje gemarkeerde maatregelen zijn al eerder bekend gemaakt of bekrachtigd.